27 oktober 2012

Lars Wilderängs kommande bok Midsommargryning



Jag har under sensommaren och hösten haft förmånen att löpande få läsa råmaterialet till boken Midsommargryning i samma takt som det författats. Boken är en direkt uppföljare till Wilderängs första bok Midvintermörker, en bok som jag tyckte var mycket bra och välskriven så därför var mina förväntningar på uppföljaren självklart höga. Jag har tidigare skrivit en recension på den första boken här.

I och med den nya boken Midsommargryning har Wilderäng tagit sitt författande till ytterligare en nivå. Det är ett bra flyt i storyn och tempot är som vanligt högt. Att Wilderäng gjort sin hemläxa ordentligt när det kommer till de rena militära inslagen råder det ingen tvekan om. Det är sakligt och initierat skrivet och detaljrikedomen är hög. När det sedan kommer till bokens handlingen så blev jag rätt överraskad, då handlingen i vissa avseenden tog en helt annan väg än vad man kanske hade kunnat förväntat sig. På detta sätt fångas man av spänningen och det är precis som tidigare svårt att lägga i från sig boken.

Något som har förbättrats mycket från Midvintermörker är att upprepningen av militära "callsigns" och andra detaljer som kanske inte tillför storyn särskilt mycket har minskats ned till förmån för en mer målande beskrivning av varje plats, händelse och person. Att vi dessutom fått lite fler marina inslag i boken gör den från mitt perspektiv självklart ännu bättre.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att Midsommargryning uppfyllde förväntningarna som uppföljare till första boken med råge. Boken som självklart är måste-läsning för alla militärt intresserade kommer även att passa den breda publiken med smak för spänning och snabba ryck i handlingen mycket bra. Själv ser jag fram mot att få lyssna på ljudboken framöver, något som kan lyfta en redan bra bok till ytterligare en nivå.

Ni som tänker läsa boken har verkligen något att se fram mot. Själv hoppas jag på en tredje bok!

(Lars låter meddela att boken troligtvis kommer ut under våren, efter bokmässan, troligtvis någon gång efter mars månad)

Uppdatering: Se även Lars eget blogginlägg

9 kommentarer:

  1. Jag som trodde att Wilderängs foliehatt teori om peak oil skulle sätta stopp för militära operationer, fast efterfrågan på bla. bensin sjunker tyydligen.
    Ännu bättre att han lyckas köra copycat på Operation Garbo, han gillar återvinning helt klart, det gäller att leva som man lär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Peak Oil är inte Widerängs egen ide. Ämnet diskuterats t.ex på The Oil Drum

      Radera
    2. Ja, och alla svenska deckare är copycats av Mankell och alla böcker om krig i Sverige är kopior av Operation Garbo. Har du ens läst operation Garbo. Finns inga likheter alls, vare sig i handling, berättarstil, språk, detaljrikedom eller dramaturgi mellan Garbo och Midvintermörker. Den senare är helt överlägsen på alla sätt.

      Radera
  2. Det var just upprepningen av militära callsigns och allt det andra MÖP:iga som gjorde den första boken så bra i mitt tycke.
    Personligen så skiter jag i om säven susar och granskogen är gnistrande vacker i snön. Och jag är definitivt inte intresserad av personernas privatliv, om någon har problem hemma så lämna det hemma, låt mig inte läsa om det i boken, gör ditt jobb, Kriga! Gnälla om privatlivet kan du göra sen.
    Det vet väl för övrigt varenda basse att man är så trött i lumpen att man inte kommer ihåg hur det såg ut där man krigade i alla fall.
    Jag hoppas verkligen inte att Wilderäng har fallit i samma fälla som alla författare till ointressanta deckare som fyller ut handlingen med totalt ointressanta natur och personskildringar. Det är de bitarna jag alltid bläddrar förbi när jag läser en bok. De tillför inget till handlingen och känns bara som utfyllnad för att boken skall få fler sidor. Det kändes väldigt befriande att läsa Midvintermörker just för att den var så befriande fri från detta. Jaja, det blev mycket "befria" i sista meningen. Och jag har ju inte läst boken, så jag kanske överreagerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska det vara MÖPigt så kan det åtminstone få vara rätt?

      J.K Nilsson

      Radera
  3. Jag kan garantera att du INTE kommer att bli besviken om du gillade första boken.

    SvaraRadera
  4. Roger that, Uniform Mike out.

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna