10 juli 2012

Ljudbokrecensioner: Midvintermörker & Operation Nordvind

En liten bokrecension, eller rättare sagt två kan väl vara på sin plats så här i semestertider. Efter att tidigare har läst båda böckerna i bokform har de även avverkats i ljudboksform. Vad passar väl bättre än en ljudbok i öronen samtidigt som man ligger och halvsover i hängmattan, eller kör bil i regnvädret.

Midvintermörker av Lars Wilderäng

Boken handlar i korta ordalag om ett ryskt väpnat angrepp (strategiskt överfall) på Sverige där det ryska anfallet slår helt oväntat och mycket hårt mot ett fullständigt oförberett Sverige mitt under julfirandet. För den som läst Harry Winters klassiska trilogi "Operation Garbo" så känner man omedelbart igen sig då många likheter i scenariot och beskrivningarna finns. Midvintermörker är som sig bör skriven i en mer modern tappning med betydligt högre tempo.

Att Wilderäng ägnat sig åt mycket research märks omedelbart. Boken är skriven på ett mycket trovärdigt sätt, och det scenario som Wilderäng målar upp känns absolut inte helt orimligt, även om sannolikheten (förhoppningsvis) är liten. Rent militärt sett märks det att Wilderängs främsta kunskapsområde ligger hos markstridsförbanden, och i synnerhet stridsvagns- och stridsfordonsdelarna är väldigt ingående beskrivna. Flygscenerna med JAS 39 Gripen är också relativt ingående beskrivna. Där man hade önskat mer ingående detaljer är i de marina scenariot där HMS Visby och HMS Orion nämns relativt ytligt tillsammans med örlogshamnen i Karlskrona. Ett litet plus är dock att vår amiral och f.d. marininspektör Jörgen Ericsson fick vara med som tjänsteförättande ÖB i klädd namnet Eric Jörgensson.

Att Wilderäng följt försvarsdebatten ingående och ställer sig lika frågande som de flesta andra som följer den debatten, att man fullständigt demilitariserat Gotland genom ett antal korkade försvarsbeslut framkommer tydligt och beskrivs på ett mycket bra sätt.

De mindre bra sakerna med boken är de ständigt upprepade "callsigns" för såväl stridsfordon, stridsvagnar som flygplan. Där hade nog boken vunnit mer på om författaren utelämnat åtminstone delar av dessa "callsigns". Detta blev ännu mer påtagligt vid lyssning på ljudboken. Vidare så blir man rätt trött på uttryck som "det är jävligt uppfattat" när de förekommer för ofta. Slutligen så uppfattar jag det som att författaren aldrig fick chans att "korrekturlyssna" på inläsningen då uppläsaren blandar Engelska och Svenska och förortningar i sina uttal av exempelvis AWACS, AMF 1, Kilo. I övrigt så är uppläsaren mycket bra.

Sammanfattningsvis så är detta en bok som jag rekommenderar starkt som semesterunderhållning. Boken håller ett genomgående mycket högt tempo, och det är svårt att sluta lyssna då man hela tiden vill höra mer. Det borde vara ett krav för alla svenska politiker att läsa boken, i synnerhet tjänstgörande inom försvarsområdet. Bokens behållning är inte hur den är skriven, där själva skriftkonsten säkert kan utvecklas ytterligare vilket inte är konstigt alls då det är en debutbok vi pratar om. Den stora behållningen är sakinnehållet och beskrivningen av det bedrövliga läge som våra svenska politiker satt Försvarsmakten och således Sverige i kopplat till alla neddragningar och reduceringar den senaste åren. Köp boken, men den gör sig bättre i skriven form än i ljudboksformatet.

Väntar med spänning på uppföljaren vid namn XXX som jag vet Wilderäng jobbar på just nu. Förhoppningsvis får vi betydligt flera marina inslag i den kommande boken också.

Betyg: FYRA SJÖMÅLSROBOTAR

Operation Nordvind av Kaj Karlsson

Denna bok har en helt annan karaktär än den föregående recenserade. Om Midvintermörker är av "Operation Garbo typ" så är boken Operation Nordvind mer av samma karaktär som Guillous Hamilton böcker.

Kaj Karlsson som själv är f.d. SSG operatör har självklart nyttjat sina egna erfarenheter inom området för att kunna återge för lyssnaren de oerhört målande beskrivningar av stridssituationer, vapenmaterial och föreberedelser runt olika typer av operationer.

Huvudrollsinnehavaren Gustav Sterner har, om man läst på lite om författaren, alltför stora likheter med författaren själv för att det ska vara en slump. Sterner är en riktig övermänniska, kompetent, snygg och tål hur mycket stryk som helst. Även här finns många likheter med hjälten Carl Hamilton.

Författaren har även lagt in en del av sina egna fördomar kopplat till de marina kollegorna i flottan. (Sterner är kustjägare i grunden precis som författaren). Kaj Karlsson har med glimten i ögat fått med en mängd små detaljer runt kustartillerister/flottister som bara den insatte kan förstå det humoristiska i fullt ut. Beskrivningar som när Gustav kallt konstaterar efter att gjort taktsteg vid inträdet till mässen. "Flottisterna var mer avslappnade och brydde sig föga. Hälsningen besvarades inte." Eller som när huvudrollsinnehavaren låg ute i fält under en gran och frös häcken av sig så "satt flottisterna i den varma stridsledningscentralen på fartygen och åt snittar". Sådana små detaljer gör att man småler för sig själv och gör bokens helhetsintryck mer genuint.

Boken är uppdelad i tre huvudsakliga delar där den första delen bygger upp personprofilen och bakgrunden. Den andra delen beskriver ett terroristangrepp på en Finlandsfärja och beskriver hur utsatt en sådan är för den som skulle vilja göra stor skada på antingen materiel och/eller människor. Den sista delen beskriver en operation i ett annat land. Den sista delen har vissa likheter med Jan Guillous bok Vendetta där Hamilton ska hämnas på sin ärkefiende Don Tommaso genom att ta sig in i hans hem.

Att skådeplatserna och operationstyperna lika gärna skulle kunna vara platser för en skarp SOG operation råder det ingen tvivel om. Karlsson verkar helt klart veta vad han pratar (skriver) om helt enkelt.

Som helhet är boken mycket välskriven. Att Karlsson är debutförfattare framgår inte alls. Detta då själva skriftkonsten håller så hög klass att den lika gärna skulle kunna vara skriven av en erfaren författare. Om man ska hitta förbättringspotential så ligger denna dels i att boken tappar tempo i vissa delar mellan de stora händelserna. Vidare så skulle omständigeterna och framförallt efterspelet i samhället efter terrorattacken på finlandsfärjan kunna beskrivas mer ingående vilket skulle lyft boken ännu mer.

Sammanfattningesvis är det en mycket läsvärd bok som rekomenderas starkt. Ljudboken är oerhört bra då den extremt skicklige uppläsaren Reine Brynolfsson lyfter innehållet ytterligare med sin inlevelse. Boken ger emellanåt välriktade men sakliga käftsmällar till den politiska nivån kopplat till alla reduceringar av Försvarsmakten under de senaste åren vilket gör den ännu bättre. Att Karlsson har ett brinnande engagemang för frågor runt samhällets sårbarhet märks även detta. Köp boken, gärna på ljudbok!

Förhoppningsvis får vi snart en uppföljare till boken, vilket nog många som läst Operation Nordvind ser fram mot.

Betyg: FYRA SJÖMÅLSROBOTAR