Visbyprojektet


Visbyprojektet och fartygen är ett debattämne som jag kan konstatera är ett hett sådant.
Oavsett vad ett inlägg inledningsvis avhandlar så leder diskussionen ofta in på dessa fartyg, som är tanken att bli ryggraden i marinen.

Projektet ligger på teknikens framkant med ny teknik och fram till nu många oprövade lösningar. Fartyget kommer sannolikt att bli en bra plattform då den blir helt färdig.

Men kopplat till detta har projektet även dragits med mycket stora förseningar. Reducering från sex fartyg till fem med bibehållen prislapp. Reducerad ambition att hangarera helikopter. Utebliven Lv-robot. Problematisk systemintegration av sjömålsroboten Rb-15.

Min personliga ståndpunkt är den att fartyget inte kan anses färdigt förrän via har fullt ut operativa system avseende sjömålsrobot, ubåtsjakttorped och Lv-robot. Låt sedan vara att det sistnämnda handlar om pengar och politiska beslut.

På denna sida kan du föra en öppen debatt om vad du anser om Visbyprojektet och fartygen i går, i dag och i morgon.  Tänk på att endast debattera öppna fakta.

3 kommentarer:

  1. Bloggaren Chefsingejören vill lägga Visby i malpåse.

    http://chefsingenjoren.blogspot.com/2009/10/lagg-visby-i-malpase.html

    http://chefsingenjoren.blogspot.com/2009/12/visby-en-del-av-forsvarsmakten.html

    SvaraRadera
  2. Hur ska 8 st RBS 15 rymmas på Visbys inre vapendäck om inte alla åtta avfyras åt samma håll. Det borde gå men är väl okonventionellt?

    Själv tycker jag lastdäck är en bättre placering för 8 st RBS 15. Minrälsen på lastdäck ska väl ändå inte användas för okontrollerbara utsjöminor? De vi hade har vi avvecklat. Och någon hangar för HKP 15B ombord är väl inte heller längre aktuell?

    Stockholmsklassens korvetter konfigurerades för åtta robotar och med nya RBS 15 MkIII, som beställts 2007 till Visbykorvetterna med förmåga att också bekämpa landmål, så torde inte det framtida operativa behovet av tung roboteld från fem stycken korvetter vara mindre än då flottans ytattack var långt mångtaligare.

    Robotens längd är 4,33 dess avskjutningstub är 4,42 lång och korvettens bredd är 10,4. Allt i meter och allt från internet. Jag befarar framkomlighetsutmaningar mellan förliga inredningen och lastdäck om RBS 15 placeras skavfötters med utskjutning åt både babord och styrbord. Förutom avskjutningstuben, så ska det ju finnas plats för rörverk för avledning av rök och värme från det inre vapendäcket.

    SvaraRadera
  3. @Kul att du engagerar dig. Jag kan tyvärr konstatera att det är en hel del sakfel i din kommentar.

    Stockholmskorvetter är bl.a. inte konfigurerade för MkIII.

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna