19 december 2013

De sju vise männen som visade sig vara en Wiseman



Att kollegan Wisemans identitet på tisdagkvällen blev röjd av det anti-militariska nätverket Ofog är vid det här laget välkänt inom läsekretsen. Jag tänker i det här inlägget ge min egen syn på försvarsbloggandet och det som hänt. Det här inlägget är även mycket personligt till skillnad från det som annars brukar skrivas. Men även en arg försvarsbloggare kan i bland gå på gatan som en helt vanlig man och vara personlig, tro det eller ej. Här är en lite exposé med anledning av vad som har hänt kollegan Wiseman.


Redan innan jag startade den här bloggen 2010 så skrev jag ett antal gästinlägg hos Wiseman. När vi då hade mailkontakt så kunde jag efter ett antal mail mellan oss fram och tillbaka inte låta bli att ställa frågan, eller rättare sagt ett påstående. Jag frågade helt enkelt om Wiseman var den jag då trodde att han var, nämligen en stridspilot på F 21 med ett callsign som var alldeles för likt bloggens namn för att vara en slump. Wiseman svarade mig då att "man ska inte tro på allt man hör" vilket är helt riktigt. Efteråt kände jag mig faktiskt lite dum, varför frågade jag om hans identitet? Jo, för att människan i grunden är en nyfiken varelse som gärna vill veta allt och lite till.

Där och då bestämde jag mig för att aldrig mer fråga om en försvarsbloggares identitet, för jag insåg samtidigt att OM jag hade fått veta vem Wiseman var vid detta tillfälle, så hade vetskapen om hans identitet givetvis också fått den negativa effekten att jag varje gång han skrev något, så skulle jag väga in hans bakgrund och därmed försöka bedöma hans kunskap i ämnet. I dag är jag tacksam för att Wiseman behöll sin integritet vid detta tillfälle. Men att fundera över vem som låg bakom bloggen fortsatte jag självklart att göra, och jag var tillslut helt övertygad om att det knappast kunde vara den någon insnöad Top Gun kille med en kunskapsbredd som pitotröret är brett på en 39:a. Dessutom  långt uppe i smällkalla Luleå? Nej, det var inte han som skrev så mycket och så initierat om allt möjligt, högt som lågt.

Strax därefter valde jag att starta min egen blogg, den du just nu läser. Den stora anledning till detta var att ingen av de befintliga bloggarna enligt min mening täckte upp de marina frågorna och ifrågasatte tillkortakommanden på det sätt som gjordes inom Armén och Flygvapnet på övriga bloggar. Dessutom var jag rejält trött på hur Försvarsmakten hanterade vissa frågor, för vid den tiden var det inte granskningen av regeringens förehavanden som var det primära. Wiseman var en förebild, och jag tänkte att kan en så kan flera, och därmed var bloggen Skipper född.

Att vi försvarsbloggare kommunicerar med varandra utanför offentlighetens ljus är nog rätt underförstått. Med Wiseman har jag under årens lopp haft många givande konversationer om både högt och lågt rörande såväl yrket som försvarsbloggandet, politik och även rent privata saker. Men aldrig någon gång har Wiseman frågat om min identitet, och jag har aldrig frågat om hans sedan den där första gången. Wiseman blev då min okände vän som jag har suttit och "pratat" med under många långa kvällar och nätter då vi båda suttit har och filat på inlägg på varit håll, i bland i samma ämne, men ofta i olika ämnen.  Wiseman blev pysventilen som man kunde dryfta saker med som få andra förstod, för det är fortfarande så att det är förvånansvärt få, inte ens inom Försvarsmakten som är särkilt insatta och engagerade i de övergripande och lite svårare frågorna med bärighet på försvarspolitiken. Man kan oftast sitt eget område och bryr sig inte så särskilt mycket om det där andra. Med Wiseman kunde man prata om vad som helst, för han var både intresserad och engagerad i ämnen högt som lågt. En av Wisemans stora styrkor är hans analytiska förmåga som tillsammans med förmågan att förklara svåra saker på ett begripligt sätt. Något han delar med en annan god vän, försvarsdebattören Johan Wiktorin.

En dag föreslog Wiseman att vi nog borde träffas - på riktigt. Vi bestämde att vi skulle träffas på ett hotell och äta en bit mat och möjligen skulle vi även dricka en öl eller två. Då började tankarna runt vem Wiseman egentligen är ta fart igen. Vem skulle jag nu träffa? Vem är Wiseman? Jag vet att jag hade en rätt tydlig bild i huvudet vem han förmodligen var. Jag hade målat upp bilden av Wiseman som överstelöjtnant, möjligen en överste som bodde i Stockholm. Han hade en centralt placerad tjänst i Högkvarteret, sannolikt på LEDS eller möjligen FTS. Han var 50+ med mångårig erfarenhet och han var av någon outgrundlig anledning även - kraftigt överviktigt.

Jag hade helt rätt - på en punkt - att Wiseman hade sin bakgrund i Flygvapnet. I övrigt var allt annat helt fel! För framför mig stod i stället Carl Bergqvist, den man som jag från allra första början trodde var Wiseman, men som jag sedan helt hade släppt. Jag vet nu i efterhand också vilka föreställningar Calle hade om vem det var han trodde han skulle träffa den där kvällen, men det kan vi ta en annan gång.

Vi hade ett så pass långt och intressant samtal att hela restaurangen hade tömts på folk p.g.a. att det var stängningsdags, helt utan att vi hade märkt det i våra diskussioner. Vi lämnade vårt bord, fortfarande involverade i någon diskussion, men helt utan en tanke på att man kanske borde betala för sig när man ätit och druckit på en restaurang....

Själv hann jag lämna stället och restaurangpersonalen fick i sista stund tag på Calle som dels fick stå för hela notan själv, och dels blev outtalat anklagad för att vi skulle försöka oss på en springnota. Något som givetvis inte var vår avsikt. Fördelen med denna smärre incident var att det nu fanns en anledning till att träffas för att bjuda igen, och på den vägen är det...

När det talas om försvarsbloggarna i fikarum och bland folk i allmänhet, så talas det mer eller mindre alltid om att det är flera personer som ligger bakom bloggarna . Jag har många gånger hört att personer både "vet vilka" som ligger bakom med betoning på vilka, d.v.s. i plural.

Jag minns särskilt ett seminarium arrangerat av Försvarspolitisk Arena under Almedalenveckan i somras där Lars Ekeman (Folk & Försvar) sa att han var övertygad om att det ligger flera personer bakom Wiseman, "för så mycket kan inte en enda person skriva med den kvalitén". Jag har full respekt för den bedömningen Lars.

Jag vet nämligen hur mycket fritid det går åt att driva en blogg på den nivå Wiseman har gjort under många år. Det räcker inte enbart att vara allmänt begåvad och skrivkunnig. Det krävs att man följer försvarspolitik, media och händelser inom Försvarsmakten dagligen och att man läser många utredningar, rapporter, regleringsbrev, budgetpropositioner etc. Jag vill nästan dryfta mig till att påstå att Wiseman har haft två heltidsarbeten. Ett som han erhållit betalning för via Försvarsmakten, och ett som han gjort gratis för svenska folket i syfte att bedriva kvalificerad försvarsupplysning utan skönmålning.

Så tyvärr Lars Ekeman m.fl. Er bedömning var tyvärr helt fel. Wiseman var en person istället för sju vise män.  Wiseman agerade inte heller i försvarsindustrins eller någon annans ärende som vissa tycks tro.


I tisdags kväll fick jag ett meddelande från Wiseman med det korta innehållet "Ofog har röjt min identitet, de går live ikväll". Jag trodde först inte riktigt på det jag såg, men insåg snabbt allvaret i situationen. Varför? Hur? I vilket syfte, och så vidare...

Vi pratades vid senare på kvällen och jag insåg ganska snart att om någon mer står på tur att bli röjd av ofoget så är det sannolikt Skipper. Vi pratade så som officerare gör när det är krisläge. "Motståndarens" syfte med operationen, hans troligaste och farligaste handlingsalternativ, omedelbara åtgärder, egna handlingsalternativ osv.

Någon timme senare låg avslöjandet ute på ofogarnas webbsida och syftet med deras avslöjande kunde utläsas, något som gjorde att saken hamnade i ett lite annat läge. Men inte förrän dagen efter när Mikael Holmström på SvD fick den första exklusiva intervjun med Wiseman så briserade bomben. Wiseman blev Carl Bergqvist med hela det försvarsengagerade etablissemanget, och Wiseman har själv valt att växla upp och gå ut med sin identitet på bred front. Något som kräver en viss styrka.

Jag tycker det var olyckligt att inte Calle själv fick välja tidpunkt för när han skulle "kliva ut ur garderoben". Just detta är något vi pratat om många gånger, där vi har vägt för- och nackdelar mot varandra. Det vi alltid landat i är att det sannolikt är bättre att det skrivna ordet får stå för sig själv utan att det ska färgas av vem som ligger bakom. Nu blev det inte så, och huruvida den här bloggen kommer att gå samma väg, självvalt eller p.g.a. att någon annan väljer väg återstår att se. Efter avslöjandet har även undertecknad blivit kontaktad av personer med en mycket oklar agenda, och där mycket pekar på att det syftar till att röja identiteten.

Men för Calles del så är det inget ont som inte samtidigt för något gott med sig. Carl Begqvist har blivit mycket varmt välkomnad från alla håll och kanter efter att han bryskt blev utkastad ur Wisemans garderob. Man kan konstatera att Ofogs inte riktigt uppnådde det outtalade syftet att tysta en försvarsbloggare. Det blev snarare tvärt om.


Det som Ofog faktiskt har gjort är att de gett Försvarsmakten en riktig ledare på ett silverfat som redan erhållit en slags hjältestatus inom Försvarsmakten! En ledare som har allt det som vi så länge efterfrågat. En officer med djup insikt i många ämnen. En officer som alltid säger vad han tycker, och som många nu ser upp till. Jag tror inte riktigt det var detta som ofoget hade hoppats på.

En annan fördel med allt detta är att Wiseman nu, om han vill, kan delta i debatten på flera sätt än genom bloggen. Vi har båda vid tidigare tillfällen erhållit erbjudanden att vara delaktiga vid seminarier arrangerade av Folk & Försvar samt Försvarspolitisk Arena. Undertecknad har även fått budet att nomineras till ledamot i Kungliga örlogsmannasällskapet (KÖMS) den dagen jag träder fram, något som självklart man känner blygsam stolthet över. Men detta går givetvis inte så länge man enbart skriver under pseudonym. För Calles del både hoppas och tror jag att han nu tar dessa erbjudanden som kommer att komma som ett brev på posten, vilket på sikt kommer att bidra till att försvarsdebatten kommer att lyftas ytterligare ett snäpp.

Avslutningsvis vill jag rikta mig direkt till dig Carl Bergqvist. Du är, och har alltid varit en förebild och inspiratör i vår "branch" som försvarsbloggare. Du har även blivit en mycket god vän, något som jag värderar mycket högt. Nedanstående filmklipp med två flygare som båda tillhör flottan får symbolisera det hela. Det bästa av två världar - stridsflygplan och fartyg?

Nu lägger vi i nästa växel och ökar. Ta hand om dig Carl!


27 kommentarer:

  1. Grymt skrivet!
    Kör så det ryker båda två!

    //Jonas

    SvaraRadera
  2. Skipper de A Sjöinfo/192200/FF LK++

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt välskrivet inlägg!

    SvaraRadera
  4. Här skulle man skriva något vettigt och smart men när man läser Wiseman och Skippers bloggar blir ens egna idéer och tankar ganska banala.
    Så istället lyfter jag på hatten och bockar ödmjukast inför er, er expertis och vältalighet! Ni gör skillnaden för oss som är intresserade och genuint bekymrade över situationen i FM och Sveriges förda säkerhetspolitik.
    Passar på att önska God jul och ett gott nytt år!

    SvaraRadera
  5. "Jag vänder mig avslutningsvis till dig som är chef OF5 och uppåt med frågan om vad som är viktigast för dig just nu? Är det att ha förtroendet och organisationen bakom dig, och strida för en framtida Marin? Eller knyter du näven i fickan och värnar din egen karriär?" Seabear.

    "Flera tjänstemän i Högkvarteret är idag rädda för att leverera negativa budskap som kan leda till ytterligare reaktioner från regeringen" Lars Fresker.

    Samtidigt kommenterar Jan Salestrand resultatet av senaste FMVind i officerstidningen med
    "vi måste bli bättre på att lyfta fram att vi faktiskt gör väldigt bra saker"


    Samma planet, men i helt olika världar...

    SvaraRadera
  6. Skipper. Det finns så otroligt många som står vid din och Wisemans sida i dessa tider. Det spelar ingen roll om ni väljer att vara anonyma eller inte. Sanningen måste komma fram, hur högt pris det än kommer vara. Jag kommer alltid att vara er stridsparskamrat.

    SvaraRadera
  7. Bra skrivet och kul att ni är vänner på riktigt. Någon gång i framtiden när vi fått skutan balanserad så kan vi alla försvarsbloggare/twittrare samlas och träffas.

    /Soldaten

    SvaraRadera
  8. Bra skrivet Skipper! Intressant att läsa din historia och hur du lärt känna Wiseman. Ni är båda en förebild för mig, en grabb på 26 som är intresserad av försvarsfrågor och som gillar att skriva om det. Tack ska ni ha båda två!

    (Har en blogg där jag för det mesta skriver om försvarspolitik: hagmans.bloggsida.se)

    Med vänlig hälsning/
    Rikard

    SvaraRadera
  9. Bra och varmt skrivet, Skipper!

    Ser fram emot att få läsa mycket mycket mera från både dig, Skipper, och Wiseman!!!

    SvaraRadera
  10. Skipper, väl formulerat beröm till din bloggkollega Wiseman. Jag är full av beundran för bredden och djupet på era insiktsfulla analyser och kommentarer om det skönmålade tillståndet i Försvarmakten och regeringens närmast totala ointresse att ta ansvar för försvarspolitiken. Well done!/ Fd kommendör Bo Rask

    SvaraRadera
  11. Lan bara instämma helhjärtat i inägge. Ni behövs! Fortsätt!

    SvaraRadera
  12. Väl skrivet, som vanligt Skipper! Lustigt, jag hade exakt samma bild som du av vem WW skulle vara, med undantag av övervikten :-)

    Synd att han inte själv fick välja när och hur han skulle gå ut med sin identitet, men jag tror ändå att avslöjandet kommer att ha positiva effekter för debatten. Wiseman har förtjänat sina vingar genom hårt och talangfullt arbete och är numera en auktoritet inom försvars- och säkerhetspolitiken. Hans anonymitet har därmed spelat ut sin roll. Skulle säga att detsamma gäller dig, Skipper, men jag hoppas du själv får välja tillfälle att avslöja din verkliga identitet - when you are God damn good and ready! Tack för tiden och arbetet som du, WW med flera lägger ned på att belysa missförhållanden, avslöja sanningar och hålla liv i debatten!

    /Commander.

    SvaraRadera
  13. Tack till er ALLA som skriver värmande kommentarer. Mitt i allt ofog så har det utkristalliserats en stor gemenskap och sammanhållning runt frågorna där stödet för Wisman m.fl. har visat sig vara enormt. Det ger givetvis mycket energi, även för mig, att fortsätta med detta arbete. Tillsammans är vi starka!

    SvaraRadera
  14. Personligen anser jag att Wisemans identitet fortfarande är ganska ointressant. Ofog har onekligen råkat skapa en rockstjärna med majorsgrad. Men på sikt tror jag att försvarsdebatten tjänar på att vi fortfarande betraktar Wiseman som en institution snarare än en person. Eftersom jag ogillar Ofog hoppas jag även att du lagt in en relt="no follow" tag i länken ;-).

    För fortsatt anonymitet för "whistle blowers" föreslår jag att du och Wiseman fungerar som en webbportal för osignerade inlägg. En återkommande debattör kan alltid följas upp (Boatswain... ;-) ) men ju fler okända variabler vi slänger in, desto svårare blir det.

    SvaraRadera
  15. Jag säger som jag sa till Wiseman du har mitt fulla stöd. Som civilist och betydelselös följer jag men ökad förfäran utvecklingen inom försvaret och ni drar ett beundransvärt stort lass för att försöka vända skutan åt rätt håll tack som faan för det.

    SvaraRadera
  16. Väl skrivet Skipper. Du har, liksom Wiseman, bidragit stort till välbehövlig debatt och ni har gjort att mitt egen intresse för säkerhetspolitik numera tar upp en stor del av min fritid. Tack för det. Fortsätt på inslagen väg.

    SvaraRadera
  17. Med tanke på Skippers val att göra kopplingen till Top Gun och det jag skrev hos Wiseman tidigare (http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2013/12/gastinlagg-avslojandet-och-appladerna.html) återstår det att se om Wiseman:

    "...will be flying a cargo plane full of rubber dog shit out of Hong Kong!"

    eller...

    "They gave you your choice of duty, son. Anything, anywhere. Do you believe that shit? Where do you think you wanna go?"

    /Boatswain



    Stinger: Top Gun?

    Maverick: Yes, sir.

    Stinger: God help us.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wiseman på Flygskolan, det vore en syn det...

      J.K Nilsson

      Radera
    2. Wiseman på Flygskolan, det vore en syn det...

      J.K Nilsson

      Radera
  18. Jobba på Skipper. Keep up the good job.

    SvaraRadera
  19. Skipper
    Som vanligt mycket läsvärt och berikande alster från Dig Skipper! Jag bugar o tackar för det.
    När man läser era bloggar, din och Wiseman m.m. så slår det mig en sak som man bör framhäva i debatten.
    Jag själv är anställd inom försvaret och man kan då tro att mitt intresse för att ert budskap ska nå ut är att jag ska få behålla mitt jobb inom FM. Att få behålla min tjänst inom FM är av underordnad betydelse.
    Jag och Ni bloggare m.fl. är inte här och läser o skriver i eget intresse utan vi är här för vi har en oro för Sverige som nation, att det ska vara Vi själva som ska styra och förvalta landet Sverige är grundbulten.
    Det finns andra bloggar o twitter m.m. som för kamper för sin sak och då i mångt o mycket är det att få behålla sina jobb, inget fel i det men det finns en viss skillnad. De bryr ju sig inte om att det t.ex. heter Volvo eller Saab man producerar utan det är ju jobbet som är viktigt.
    Vår produkt vill vi ju att den aldrig behöver bli synad, men vi vill ju ha en fungerande fabrik som kan producera när det gäller.
    Medveten att jag nu slår in öppna dörrar men kände mig tvungen att skriva några rader.

    SvaraRadera
  20. http://blogg.forsvarsmakten.se/kommentar/2013/12/21/det-duger-inte/#more-1227

    FM Informationsdirektör, Erik Lagersten, kommenterar Ofogs avslöjande.

    Mycket välskrivet och tydligt!

    /Boatswain

    SvaraRadera
  21. Man kan bara hålla med alla kommentarer som skrivits på Wisemans och skippers bloggar, FORTSÄTTT att röra i grytan :-)

    " Periskåpet"

    SvaraRadera
  22. Jag ser gärna att försvarsbloggare håller sig anonyma, annars ser jag risken att befogad kritik i mindre utsträckning riktas mot ledningen för Försvarsmakten. Om kritiken i stället endast riktas mot Försvarsministern och övriga försvarspolitiker så förstärker det bara polariseringen i försvarsdebatten vilket inte kommer att leda till något gott.

    SvaraRadera
  23. Skipper och Wisman

    Nu är det dax att dra i gång "Försvarslistan" (jfr "Junilistan") . Försvarsfrågan måste debatteras inför nästa val. Medborgarna måste bli delaktiga med saklig information så att de kan ta ställning. Partierna måste bekänna färg i försvarsfrågan. Jag är rädd att det är för sent efter valet för en allt för lång tid framåt. Wiseman tar ledningen.

    Björn F

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna