17 september 2012

En historia om hur man "skylttrimmar" en kustkorvett


Lyfter fram en kommentar från signaturen Teaterdirektören och mitt svar från det föregående inlägget om museiflottans storlek i jämförelse med den operativa örlogsflottan.


*****

Du har väl inte glömt försvaret av landets framsida?
Där tuffar, när väder, vind och ekonomi tillåter, Jägaren.
Jag vet inte riktigt när man kallar fartyg för museala men en veteranbåt är det helt klart.
Med tanke på fartygets uppgift, arbetsområde, ålder, beväpning och storlek bör det väl vara något liknande denna farkost vi behöver i framtiden? Dessutom åtgår det endast en besättning för bevakningen av nästan halva Sveriges marina struktur!

En helt fantastisk farkost?
Man har dessutom anställt en kock så nu kan man, vid passande väder, vara ute dygn i sträck!

Jag kan förstå att korvetten Uddevalla var den första som ströks i Visbyprojektet.
Hur skulle den kunnat tävla med Jägaren i kapacitet?

Plötsligt slog det mig att Jägaren kanske inte ens är ett fartyg. Den kanske bara är en båt?
Inom armen är det vanligt att man sågar av en bit på t.e.x. eldhandvapen och kallar det mordernisering. (Gevär-, Ak5-)

Innebär en förlängning av ett fartyg det samma?

/Teaterdirektören.

*****

Nu min vän Teaterdirektör är du närmare sanningen än du tror.
Det finns till och med sätt att öka kapaciteten genom betydligt enklare åtgärder, i vissa fall genom att enbart "skylttrimma" fartyg och i vissa fall till och med reducera förmågor.

För några år sedan, innan "långtbortistandokrtinen" och hetsen att deltaga i internationella sammanhang hade slagit till även i flottan så hade vi sex KUSTKORVETTER. Fyra av Göteborgsklass och två av Stockholmsklass.

Dessa sex fartyg var av typen KUSTKORVETT för att de var för små för att kallas korvetter, men samtidigt hade ett väldigt brett förmågeregister för strid mot mål såväl över, under som på ytan.
Dessa sex KUSTKORVETTER var målade i grönt kamouflage då det efter många år av erfarenhet och analys visade sig att det var bästa sättet att skydda fartygen då de dolt skulle uppträda i, och från svensk skärgård mot mål ute på det fria havet.

En dag kom någon klok individ på att det inte längre fanns något hot mot Sverige och att flottan fortsättningsvis inte alls skulle vara anpassad för att kunna strida från svensk skärgård. Nu skulle vi bli internationella och enbart öva med de stora sjönationerna på de stora haven. Gärna mot assymetriska hot så som terrorister och pirater.

Där stod vi med våra kamouflagegröna KUSTKORVETTER anpassade för strid i svenska farvatten. Nu måste något göras för att kunna vara med i den internationella klubben, och det fort.

Sagt och gjort. Nu skulle flottans KUSTKORVETTER fixas. Någon beslutade att fartygen skulle målas gråa, för det är den färg som gäller om man är ute på de stora haven när man inte har den skyddande svenska skärgården som kuliss bakom och runt sig.

Men inte nog med detta. Beslut fattades att KUSTKORVETTEN också skulle bli en KORVETT. Vips, så hade vi numera fått sex "större" fartyg i form av sex KORVETTER och var således anpassade för att åka ut på det stora haven i den rådande internationaliseringsyra som genomsyrade allt och alla inom Försvarsmakten.

Men inte nog med detta. När två av KUSTKORVETTERNA, näligen HMS Stockholm och HMS Malmö skulle moderniseras och bli KORVETTER så plockade man även bort den aktra 40mm allmålskanonen och avvecklade möjligheten att bära tunga torpeder.

Så slutsatsen är att man precis som inom armén där man sågar av en bit på ett eldhandvapen, så kan man i flottan göra ett fartyg större och mer anpassat för de stora haven genom att byta namn, måla om, och plocka bort lite vapen.

"Skylttrimning" brukar fenomenet kallas i bilvärlden när man klistrar på ett stort märke med texten TURBO på sin Volvo 142.

Och Teaterdirekörern, vad avser HMS Jägaren som sliter hårt på västkusten, så är jag rätt säker på att hon aldrig kommer att ersättas med ett nytt fartyg, baserat på västkusten, den dag hon har förtöjt för sista gången. Läs gärna repotaget i officerstidningen.

(Som tur är har vi nu en klok marininspektör som försöker bromsa den internationella hysterin som tillåtits råda under ett tiotal år, och har nu givit direktivet om att vi måste återta förmågan att strida mot en kvalificerad och högteknologisk motståndare även i nationell miljö. Klokt!) 

/Skipper

*****

"Definition of a corvette: Modern navies began a trend in the late 20th and early 21st century towards smaller, more maneuverable surface capability. Corvettes have a displacement between 550 and 2,790 ton and measure 55–100 m in length."


Kustkorvett typ Gävle(Göteborg) deplacerar ca 400ton och kustkorvett typ Stockholm deplacerar ca 380ton. Detta även efter uppgraderingen till korvettstatus.

5 kommentarer:

  1. Jägaren ja, sist jag hörde nått om den så hade dom skjutförbud på pjäsen pga av fel som direkt berodde på en undermålig installation när den gamla byttes ut.

    SvaraRadera
  2. Jag vill be att få tacka för det utförliga svaret på min kommentar. Jag får dock medge att jag hade mina misstankar.
    Här på teatern har vi också en hårt arbetande kostym- och kulissverkstad.
    Den styrs ibland också av ”kloka” individer som verkar har samma problem med den gröna färgen.

    Jag kan ibland undra vem man försöker lura? Jag kan inte få det till något annat än att det är sig själv!

    Får nog tyvärr hålla med dig angående Jägaren och dess efterföljare.
    Vi kanske kan be Norge eller Danmark om hjälp?

    Suck!

    Teaterdirektören.

    PS! Vi får inte glömma monitoren Sölve som, med rätt besättning, fortfarande kan förvåna fienden i höjd med Vinga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja monitoren Sölve, absolut...

      För att inte tala om vad A-slupen Moses, med flottans attackdykare skulle kunna åstadkomma vid framskjuten spaning i fientliga hamnar...
      http://www.digisign.se/A-slup/page21/page27/page7/page7.html

      Radera
  3. Apropå kamouflage och ommålning av fartyg från grönt till grått kom jag att tänka på en episod under min värnpliktstjänstgöring i mitten av 1960-talet. På den tiden var flygsoldater oftast utrustade med kpist M45/B.

    Inför en skjutövning glömde en av mina kollegor att skifta pipa. Så under övningen avlossade han ett skarpt skott, trots att vapnet var utrustat med lösskjutningspipa.

    Det hördes en dov knall och i samma ögonblick omgavs kollegan av ett rökmoln. Då röken hade skingrats kunde vi konstatera att vår kollega lyckligtvis var oskadd.

    Vapnets bakstycke hade motstått trycket från krutgaserna. I annat fall hade kollegan träffats av slutstycket och rekylfjädern. Lådan hos vapnet var dock böjd i samma kurvatur som Fyffes bananer...

    Skjutledaren var skärrad, medan kollegan som avlossat skottet var en lugn och eftertänksam gosse. Då skjutledaren frågade varför kollegan sköt skarpt med löskjutningspipa undrade kollegan om vi inte skulle skjuta skarpt?

    Då skjutledaren besvarade frågan jakande påpekade kollegan att om läget verkligen är skarpt gäller det att kamouflera sig med rök omedelbart. I annat fall blir man skjuten!

    Så kpist M45/B fungerar utmärkt som snabb rökgenerator. Låt vara att lådan måste bytas...

    Flygsoldat 113 Bom

    SvaraRadera
  4. Fast snart gör man tvärt om. Tar en kustkorvett (eller var det en korvett?) plockar bort lite prylar och döper om den till Vedettbåt.

    /Jungman Jansson

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna