11 maj 2012

Fortfarande inget beslut om helikopterhangarer till Kallinge


Som det skrivits om här på bloggen tidigare så finns det ett färdigt förslag om nybyggnad av flygledartorn och nya helikopterhangarer vid F17 i Kallinge.

Det som saknas för att sätta spaden i jorden är som vanligt ett politiskt beslut. Ett beslut som dragit ut på tiden allt för länge. SR rapporterar åter igen om detta faktum.

En ny faktor som tillkommit sedan de första planerna lades fram i detta ärende är att helikoptrarna till 3.hkpskv i Kallinge kommer att bli flera än vad som var planerat från början. Initialt skulle Hkp 14 fördelas på samtliga tre helikopterskvadroner (Kallax, Malmen och Kallinge). 6st sjöoperativa helikoptrar skulle då tillföras Kallinge.

I samband med att Hkp 16 snabbanskaffades så kommer samtliga Black Hawk helikoptrar att baseras på Malmen vilket innebär att Hkp 14 fördelas jämt på kallax och Kallinge vilket innebär 9st helikoptrar vardera. Detta innebär självklart att behovet av nya helikopterhangarer på Kallinge blir extra stort då man även ska husera alla Hkp 15 man förfogar över.

Frågan är när, och om politikerna kommer att ta ett beslut ifrågan. Snart börjar Hkp 14 att levereras och om inga beslut tas i närtid så lär helikoptrar för mångmiljonbelopp få stå ute under bar himmel. Politiker, vad är problemet?

6 kommentarer:

  1. Nytt flygledartorn? Som en gammal flygvapentradition bjuder är nedläggning av flottljen nästan obligatoriskt strax efter det nya tornet blir klart...

    SvaraRadera
  2. Jo, problemet är alliansregeringens, försiktigt uttryckt, mindre professionella inställning till försvarets materielförsörjning. Tolgfors har varit mycket pådrivande i Hkp 16-anskaffningen och har ofta berömt sig själv för sin handlingskraft. Beredningen av anskaffningen har återigen sköts utan att myndigheternas kunnande har tillvaratagits. Dessa är också påtagligt politiskt korrekta varför den kompletta bilden inte redovisas med tyngd.
    Materielförsörjning är en komplex verksamhet med många samverkande faktorer. En viktig faktor är kostnaden för driftfasen, vilken kraftigt påverkar den totala kostnaden. Nu visar det sig att Hkp 16 inte helt enkelt passar in i det svenska underhållssystemet och att den, med tänkt basering, kommer att fodra en ny hangar för 600 Mkr. Detta senare ”glömde” tydligen Tolgfors att berätta för finansdepartementet och därför har ärendet hamnat i en långbänk. Alltså ännu ett exempel på en dålig politisk beredning liknande den som genomförandegruppen genomförde 2008 med bedrövliga konsekvenser för försvarets ekonomi och förmåga. Dessutom har Tolgfors lyckats fördärva relationen till Frankrike genom sitt agerande i helikopteraffären.
    Budskapet är att sluta med ministerstyret och låt de myndigheter, som har kompetensen, sköta materielförsörjningen i fortsättningen

    SvaraRadera
  3. Jo, problemet är alliansregeringens, försiktigt uttryckt, mindre professionella inställning till försvarets materielförsörjning. Tolgfors har varit mycket pådrivande i Hkp 16-anskaffningen och har ofta berömt sig själv för sin handlingskraft. Beredningen av anskaffningen har återigen sköts utan att myndigheternas kunnande har tillvaratagits. Dessa är också påtagligt politiskt korrekta varför den kompletta bilden inte redovisas med tyngd.
    Materielförsörjning är en komplex verksamhet med många samverkande faktorer. En viktig faktor är kostnaden för driftfasen, vilken kraftigt påverkar den totala kostnaden. Nu visar det sig att Hkp 16 inte helt enkelt passar in i det svenska underhållssystemet och att den, med tänkt basering, kommer att fodra en ny hangar för 600 Mkr. Detta senare ”glömde” tydligen Tolgfors att berätta för finansdepartementet och därför har ärendet hamnat i en långbänk. Alltså ännu ett exempel på en dålig politisk beredning liknande den som genomförandegruppen genomförde 2008 med bedrövliga konsekvenser för försvarets ekonomi och förmåga. Dessutom har Tolgfors lyckats fördärva relationen till Frankrike genom sitt agerande i helikopteraffären.
    Budskapet är att sluta med ministerstyret och låt de myndigheter, som har kompetensen, sköta materielförsörjningen i fortsättningen.

    SvaraRadera
  4. @2337

    Tack för en utförlig och klarläggande kommentar. Men problemet i Kallinge löses inte genom att det byggs ännu fler hangarer för Hkp 16 på Malmen. Ska man ta ut alla armétält från förråden och sy ihop dessa till regnskydd för Hkp 14 i Kallinge, eller vad anser den politiska nivån att FM ska göra för att lösa problemet om man nu inte bygger planerade hangarer?

    SvaraRadera
  5. 23:37

    Hur menar du att Hkp16 "inte helt enkelt passar in i det svenska underhållssystemet"?

    Menar du också att man inte kommer att rymma HKP15 och 16 på Malmen trots att alla HKP14 försvinner därifrån?

    SvaraRadera
  6. Vad väntar dom på egentligen? Finns väll inget realistisk alternativ?

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna