11 maj 2011

Kustbevakningen i blåsväder

För några veckor sedan så hamnade Kustbevakningen som bekant i rejält blåsväder när Janne Josefsson och hans program uppdrag granskning gjorde ett repotage om de stora bristerna rörande kustbevakningens kompetens till nödbogsering av stora fartyg.

Kustbevakningen har efter detta lagt ut en del information på sin webbplats om just sitt sätt att se på saken. Till skillnad från FM som ofta kör "locket på" så tycker jag nog att KBV gör detta betydligt bättre.

I dagarna har KBV begärt stöd av FM för att få chans att öva nödbogsering av stora fartyg. Marininspektören Jan Thörnqvist har sagt att det ska nog gå att lösa.
Som jag ser så är det endast Belos och möjligen Carlskrona som kan komma ifråga om man ska lära sig att bogsera större fartyg. Men inte ens Belos som med marinens mått är ett stort fartyg, kan ge tillräcklig övning motsvarande den att hålla en stor oljetanker i full storm.

Att betänka är också att nödbogsering, som nu är en av huvuduppgifterna för KBV fartygen, inte går att likställa med någon bogseringsövning under lugna och stillsamma förhållanden i dagsljus. Som vanligt när det väl händer så blåser det alltid storm, är becksvart och fartyget är enormt stort och lastad med tusentals ton olja. Sådan är Murphys lag, och så kommer det sannolikt att förbli. Eftersom KBV inte får konkurera med den civila marknaden så kommer man sannolikt aldrig att kunna erhålla den övning och den kompetens som krävs för att lösa uppgiften.

Detta har även medfört att en del andra pinsamheter för KBV börjat diskuterats. I repotaget framgår det med all önsvärd tydlighet att personalen på bryggan inte riktigt har koll på hur knappar och spakar används, och vad de är till för på sitt nya fartyg (14 min. in i programmet). Att det dessutom tar 1 timme att få över en bogsertross under de förutsättningar (5 m/s) som vi ser i programmet är inget bra betyg.

En annan sak är de 22 händelserapporterna som KBV001 Triton i Göteborg registrerats för. Att ett så stort (läs dyrt) fartyg som Triton brukas för att hantera fortkörningar och beslagta hummertinor ger ingen bra bild av KBV verksamhet.

Jag förespråkar som vanligt en fullständig sammanslagning, där KBV helt och fullt integreras i FM. Detta har jag skrivit om i tidigare inlägg. På detta sätt skulle KBV fina resurser i form av fartyg och flygplan kunna nyttjas på ett betydligt mer kostnadseffektivt sätt och gynna den maritima verksamheten i Sverige och även de statliga utgifterna.






Vissa saker har uppenbart retat upp någon till den milda grad att man startat någon sorts protestsida mot KBV vid namn Heja Kustbevakningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna